تکنیکهای نواختن

یکی اینکه شما برای اجرای قطعات تند و مقطع (Staccato ) باید از زبان خود استفاده کنید. یعنی برای نواختن چند نت مقطع کنار هم، فقط یک فوت کنید ولی با زبان خود در حالت گفتن کلمه tu-tu-tu هوا را بریده بریده به داخل فلوت بدمید. باید آنقدر تمرین کنید تا صدای زبان به گوش نرسد. دقت کنید که از گلو برای بریدن صدا استفاده نکنید (مانند حالتی که سوت می زنید) چون در این حالت، گلو نیز صدایی از خود مرتعش می کند. البته ممکن است در حالت عادی محسوس نباشد ولی اگر شما صدای خود را ضبط کنید متوجه خواهید شد. تکنیک دیگر لرزاندن صدا (Vibrato ) می باشد. برای این کار هنگامی که هوا از داخل ریه به سمت دهان حرکت می کند با گلوی خود جلوی باد را بگیرید و سریعا رها کنید.(بسیار نرم این کار را انجام دهید) با تکرار این حرکت در چند ثانیه افکت زیبایی به کار داده خواهد شد.

البته این هنگامی است که شما بر روی یک نت تکیه می کنید و آنرا مقداری می کشید.

تکنیک دیگر لرزاندن صدا (Vibrato ) می باشد.

برای این کار هنگامی که هوا از داخل ریه به سمت دهان حرکت می کند با گلوی خود جلوی باد را بگیرید و سریعا رها کنید.(بسیار نرم این کار را انجام دهید)
با تکرار این حرکت در چند ثانیه افکت زیبایی به کار داده خواهد شد.

البته این هنگامی است که شما بر روی یک نت تکیه می کنید و آنرا مقداری می کشید.

نگهداری و مراقبت از فلوت

اولین نکته اینکه رطوبت دشمن فلوت است. پس همیشه آنرا در جای خشک و دور از گرد و غبار نگهداری کنید. درون فلوت باید همیشه تمیز و خشک باشد. بنابر این بعد از هر بار تمرین، قطعات فلوت (سر – بدنه – پایه) را از هم جدا کرده و یک پارچه نخی نرم را بوسیله میله تمیز کننده از داخل آن عبور دهید. پد هایی که در زیر کلید ها وجود دارند از جنس نمد هستند به همین دلیل مراقبت از آنها اهمیت ویژه ای دارد. سعی کنید بعد از هر تمرین آنها را با پارچه نخی به آرامی و با دقت خشک کنید. اجزای متحرک فلوت از جمله فنرها را بوسیله یک قلم موی گرد گیری نرم، ماهی یک بار تمیز کنید. دقت کنید که از پارچه برای تمیز کردن این قسمتها استفاده نکنید. هیچ ماده روغنی یا نفتی را برای تمیز یا براق کردن فلوت بکار نبرید.(ریکوردر) در مورد فلوت کلید دار شما می توانید بعد از مدتی مثلا چند ماه آنرا روغنکاری کنید البته کلید ها، پدها و مکانیسم ها نباید کوچکترین تماسی با روغن داشته باشند. (می توانید آلات متحرک را جدا کنید) بعد از هر بار استفاده، فلوت را دوباره در کاور خود قرار دهید. حساس ترین قسمت فلوت دهنی آن می باشد. به هیچ وجه آنرا با فرچه یا قلم مو پولیش نکنید و فلزات دیگر را با آن تماس ندهید. برای تمیز کردن آن نیز می توانید از یک پارچه بسیار نرم نخی (آغشته به مقدار کمی الکل) استفاده کنید. لازم است که بعد از هر شش ماه قسمت سر فلوت را داخل آب ولرم مخلوط با مقداری صابون کاملا بشویید.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد