انواع فلوت کلید دار

فلوت ریکوردر

نام دیگر آن Fipple Flute یا English Flute است.
ساده ترین نوع فلوت می باشد و طرز نواختن آن بصورت مستقیم مانند کلارینت و بسیار ساده است.
بعلت سادگی نواختن معمولا برای آشنایی کودکان با موسیقی از آن استفاده می کنند.

چهار مدل اصلی دارد که عبارتند از :

1- Soprano که متداول ترین نوع آن می باشد، صدای آن بسیار زیر و برای ملودیهای شاد مناسب است. نت دو اول آن یک اکتاو پایین تر از نت دو میانی می باشد.
2- Alto بعد از سپرانو متداول ترین نوع است.
3- Tenor این مدل و مدل باس کمیاب و گرانقیمت هستند و صدای بم تری دارند.
4- Bass عضوی از این خانواده با صدای بسیار بم و مناسب برای ملودیهای غمگین.

یکی از معروفترین مارکهای این فلوت نیز یاماها می باشد و قیمت آن حدود 7-10 هزار تومان در مدل سپرانو است.

فلوت چوبی

این نوع فلوت از جنس چوب ساخته شده و تقریبا در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
البته نحوه ساخت آن در هر منطقه متفاوت است و بستگی به موقعیت جغرافیایی آن دارد. جنس چوب، قرار گیری سوراخها، قطر فلوت و شیوه نواختن از جمله این تفاوت ها است.

برای مثال در چین فلوتdizi ، در هند فلوت بانسوری، در اروپا فلوت آیریش و نیز در آمریکای لاتین پان فلوت مورد استفاده قرار می گیرند و همینطور در بسیاری از نقاط دیگرجهان صدها نوع مختلف از فلوت چوبی نواخته می شود.
ولی شباهتی که بین اکثر این سازها وجود دارد شیوه نواختن آن است که بصورت اریب می باشد. (همانند فلوت کلید دار)

در ایران نیز فلوت چوبی که در بازار موجود می باشد فلوت پیکولوی بدون کلید است و به نام فلوت عربی شناخته می شود گرچه در کشورهای عربی به ندرت از آن استفاده می شود.
در اصل شما با این فلوت می توانید ملودیهای ایرانی، عربی، ترکی وحتی هندی یا شرقی بنوازید و مهم نیست که اسم دقیق آن چه باشد یا متعلق به چه کشوری است.

این فلوت صدای بسیار زیبایی دارد و در نتهای بم تا حدودی شبیه به نی عربی می شود.

نواختن آن نسبت به فلوت کلید دار کمی مشکل است و ساختمان آن بگونه ایست که گام کروماتیک شرقی به آسانی در آن قابل اجرا می باشد. یعنی علاوه بر اجرای پرده و نیم پرده در گام غربی، نتهای ربع پرده نیز در آن نواخته می شود که آنرا در نواختن موسیقی مقامی و دستگاهی (ایران، ترکیه وموسیقی عرب) قدرتمند ساخته است.

یکی از ملودیهای زیبایی که بوسیله این فلوت نواخته شده است توسط استاد پرویز وزیری در سریال وفا می باشد.

انواع پلاستیکی که وجود داره قیمتشون بین 3 هزار تا 20 هزار تومانه ولی قیمت چوبی اون بین 50 هزار تا 150 هزار تومان می باشد.
مشخصات ظاهری که فلوت چوبی خوب باید داشته باشه اینکه از چوب مرغوبی ساخته شده باشه مثل عناب و رنگ اون هم باید تک رنگ و تیره باشه. حتما هم امتحان کنید تا صدای نتهای بم رو در بیارید.

نکته پایانی اینکه الآن بهترین الگوی ساخت این فلوت، فلوت استاد وزیری می باشد.

نحوه نواختن فلوت چوبی هم مانند نواختن فلوت کلید دار است. فقط انگشت گذاری آن فرق می کند و سوراخها نیز بدون کلید میباشند.
این نوع ساختار مزیتی دارد وآن اینست که می توانید با حرکت انگشتان افکت زیبایی به کار خود بدهید. مثلا وقتی می خواهید چند نت را بصورت Legato (اجرای چندین نت پشت سر هم با یک نفس و بدون قطع شدن صدا) و آرام اجرا کنید می توانید انگشتها را روی سوراخ بکشید (یعنی انگشت خود را یکدفعه روی سوراخ نگذارید یا سریع از روی آن برندارید) اینکار باعث می شود که صدای فلوت هنگام شنیدن مانند صدای ویولن شود (البته بعد از چند سال تمرین).

در انواع حرفه ای فلوت کلید دار نیز سوراخهایی که کلید بر روی آن قرار می گیرد باز هستند (در اصطلاح open hole ) تا بتوان از مزیتهای این نوع ساختار در آنها استفاده کرد.

از جمله آنها نیز تولید صدای بلند تر، توانایی پوشاندن قسمتی از سوراخ توسط انگشت و همچنین پاسخگویی سریعتر به جریان باد خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد